KEDY JE SPRÁVNY ČAS NA PRECHOD OD MALEJ FIRMY NA STREDNÚ?

 

Napriek tomu, že máte viac tvrdo získaných skúseností a vyriešili ste veľa problémov, niečo tomu ešte chýba. Váš podnik potrebuje novú zmenu.V zabehnutej firme podávajú zamestnanci štandardný výkon. Energia, ktorá na začiatku hnala všetkých dopredu, sa vytratila. Rutina prináša očakávané výsledky, noví zákazníci síce nepribúdajú, ale tí stáli sú verní. Nie je potrebné sa niečoho obávať, lenže ani niet sa z čoho radovať. „Vo firme zavládne letargia bez emócií. Majiteľ nad prepadom zisku len pokrčí ramenami s ospravedlnením, že predsa robí všetko, čo môže. Na nič iné totiž nemá silu,“ vysvetľuje Petr Motyčka z J.I.P. pre firmy s.r.o., ktorý v niekoľkých podobných firmách pracuje ako interim manažér manažér. Založenie firmy a vybudovanie jej pozície na trhu stálo zakladateľa veľa času a síl. Už preto sa nechce veriť, že by takýto tím nedokázal vytvoriť funkčné štruktúry pre stredne veľký podnik. „Nie je to o tom, že by to majiteľ nevedel. Určite mu to však bude trvať mnohonásobne dlhšie a investuje do riešenia teda aj oveľa viac peňazí, než keby si pozval schopného externého interim manažéra,“ upresňuje Petr Motyčka. Ďalšiu bariéru tvoria dobré vzťahy, ktoré si majiteľ vo firme udržuje. Riešenie problémov sa totiž skrýva často v zníženom výkone zamestnancov a manažérov podniku či v nejasne rozdelených kompetenciách. Pokiaľ ide zároveň o osoby, s ktorými majiteľ spoločnosť zakladal alebo dokonca patria do rodiny, potom sa konštruktívna kritika oznamuje veľmi ťažko. Nejeden riaditeľ to teda dopredu vzdá. Navyše ak má vytvorené finančné rezervy, na nejaký čas mu vystačia. A potom sa zase dá využiť načas kontokorent.

DOBRÝ INTERIM MANAŽÉR ZAČNE VYHĽADÁVAŤ SCHOPNÝCH ĽUDÍ VO FIRME

„Podnikateľom navyše bráni ich vlastné ego. Budovali firmu 20 rokov a teraz by im mal niekto hovoriť, ako to majú robiť? Ale pred 20 rokmi im stačili iné znalosti, než aké potrebujú dnes,“ vysvetľuje Petr Motyčka. Aj preto je najvhodnejšie sa obrátiť na skúsených manažérov, ktorí majú navyše skúsenosti s prechodom na stredne veľký podnik v mnohých ďalších firmách. Dôvodom rezignácie na využitie skúsených manažérov býva obava zo straty kontroly nad jednotlivými procesmi. Avšak opak je pravdou. Dobrý interim manažér začne vyhľadávať schopných ľudí vo firme, ktorých adekvátne preškolí alebo nájde nových, aby dokázali plniť samostatne svoje úlohy. Majiteľ potom nemusí riešiť náhradu za chorého zamestnanca alebo poruchu na stroji vo výrobe. Namiesto toho môže plniť nezastupiteľnú úlohu konateľa, uvažovať nad svojimi víziami, stratégiou firmy, stretávať sa s ďalšími podnikateľmi a dohovárať zaujímavé zákazky.Stagnovanie rastu firmy a prepad tržieb zavedenej malej firmy ukazujú teda na potrebu reštrukturalizácie. Nie je to, samozrejme, samo sebou. Majitelia na začiatku vytvorili systém a pravidlá, ktoré si dôsledne strážili. S rastúcim uspokojením z úspechu však prestali tieto pravidlá vo svojich firmách vyžadovať. Začali tolerovať ich zjemňovanie. A zamestnanci bez spätnej väzby o stave firmy tak nadobudli falošný dojem, že svoju prácu robia určite dobre. Alebo naopak, majitelia nedopriali svojim pracovníkom priestor na samostatnú prácu, pretože ich viedli predovšetkým direktívne. V začiatkoch to určite vedie k rýchlemu rastu. S týmto problémom sa často stretáva aj Petr Motyčka: „Z ľudí vo firme sa stanú len ovce čakajúce na rozhodnutie šéfa. O komunikáciu sa už nesnažia. Sú presvedčení, že je to zbytočné. Po čase to nutne obmedzuje rast podniku.“

V KAŽDOM TÍME NÁJDETE TRI TYPY ĽUDÍ: ŤAHÚŇOV, TÝCH, ČO SA VEZÚ A POTOM TÝCH, ČO IDÚ PROTI VÁM

Na úspešný prechod na stredne veľký podnik potrebuje malá firma nájsť medzi sebou tých, ktorí ju dokážu ťahať dopredu. Podľahli síce atmosfére plazivej letargie vo firme. Ale pri správne vykonaných zmenách a motivácii začnú pracovať opäť naplno a dostanú podnik oveľa ďalej. „V každom tíme nájdete tri typy ľudí: ťahúňov, tých, čo sa vezú a potom tých, čo idú proti vám,“ dodáva Petr Motyčka. S tými, ktorí firmu skutočne brzdia, potrebuje majiteľ nájsť vhodný postup, ako ich prácu zefektívniť. Dobrý interim manažér si vytvorí mesačný plán s konkrétnymi úlohami. Podľa ich splnenia sa hneď dozvie, či daný zamestnanec má na viac alebo potrebuje iné pracovné zaradenie. „Ťahúňov je zase potrebné dať na kľúčové pozície: obchodný riaditeľ, výrobný riaditeľ a ekonóm,“ upresňuje Petr Motyčka.Správne vykonaný prechod z malej na strednú firmu vedie k spokojnosti všetkých ľudí vo firme. Zamestnanci vedia, čo od nich vedenie očakáva a aký je stav spoločnosti. Všetci sú na správnych pozíciách. Majú veľký potenciál na rast. Majiteľ môže plniť svoju úlohu a uvažovať nad smerovaním firmy. A navyše sa nemusí obávať, že bude raz odovzdávať spoločnosť niekomu, kto o to nestojí alebo by na to dokonca nemal. Hoci by išlo o vlastného člena rodiny či najlepšieho priateľa. Pretože podnik budú riadiť schopní ľudia.

Joomla SEF URLs by Artio

Dáme vaší firmě pevný řád

Již mnoho let pomáháme malým a středním firmám, jak v období překonání firemní krize, tak v nastartování růstu. Pojďme spolupracovat na Vaší firmě!

Restart firmy

Potřebuje Váš business znovu nastartovat? Vypracujeme Vám podrobný plán a pomůžeme s jeho zabudováním do firmy a jejího denního chodu.

Upgrade firmy

Víte, že je na tom Vaše firma dobře, ale zároveň tušíte, že má stále ještě nevyužitý potenciál? Ukážeme Vám reálný obraz Vaší společnosti a najdeme příležitosti k růstu.
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

CHCEM SI OBJEDNAŤ SCHÔDZKU